Témy súvisiace so zdravým životným štýlom, pitným režimom, starostlivosťou o deti zapĺňajú stránky našich médií neustále. Hoci väčšina z nás nežije podľa týchto návodov, nič nám nebráni čítať ich stále dokola. Povedať stokrát povedané inak, objavovať nové informácie, konfrontovať odborníkov, prinášať pikantérie... a o to sa tu snažíme my.

Vo vyššom veku prichádza dehydratácia ľahšie

Dostatočný pitný režim je dôležitý v každom veku. Seniori, ktorí čelia značnému prirodzenému úbytku tekutín v organizme, sú na zmeny vodného hospodárenia v tele obzvlášť citliví, no predsa práve oni často piť zabúdajú. Dopĺňaniu vody je preto v tejto vekovej skupine potrebné venovať zvýšenú pozornosť.

Pitný režim je pre seniora problém

Starší ľudia mávajú dodržiavanie správneho pitného režimu z rôznych dôvodov sťažené. Reflex smädu je totiž u seniorov, podobne ako u detí, znížený. Čím je človek starší, tým je smäd nižší a riziko dehydratácie preto vyššie. Jej následky pritom môžu byť pre starobou oslabené telo vážne.

Seniori sa aj menej potia a tým sa ľahšie prehrejú. Srdce a celý krvný obeh však už nie sú také silné a vo vyššom veku môže nedostatočné zavodnenie tela zahustením krvi spôsobiť napríklad embóliu či trombózu,


varuje MUDr. Eva Beňová.

Odborníci uvádzajú aj mnoho prípadov z praxe, kedy lekári najmä u starších ľudí zasahujú pri poruchách vedomia, kolapsových stavoch, zmätenosti, či podozreniach z cievnej príhody, ukáže sa však, že na vine je obyčajná dehydratácia. Po zavodnení organizmu sú pacienti, našťastie, zväčša opäť v poriadku.

Pomôže aj PITNÝ PLÁN
Pokiaľ na pitný režim staršieho človeka nemá kto dohliadať a existuje predpoklad, že senior sám na príjem tekutín pozabudne, dobrým riešením je zostaviť mu denný pitný plán, ktorý by mal presne dodržať. Pomôcť Vám môže napríklad krčah, na ktorý fixkou označíte presné časy a hladiny, ktoré je potrebné vypiť.

 

Príjem tekutín sledujte

Seniori veľmi často pijú menej, než je potrebné. Môže za to spomenutý znížený pocit smädu a rokmi zakorenená mylná predstava, že napiť sa stačí až  vtedy, keď smäd pocítia. Vo vyššom veku sa navyše môžu pridružiť i problémy s pamäťou či znížená mobilita, ktoré staršiemu človeku dôjsť si v pravidelných intervaloch po pohár vody bránia. Výnimkou nie je ani vedomé znižovanie príjmu tekutín s cieľom obmedziť návštevu toalety. Je to však chyba, ktorá môže mať pre starší organizmus nepríjemné následky.

Potreba tekutín pre telo seniora zodpovedá potrebe bežného dospelého človeka, teda asi 2,5 litra denne pre muža a 2 litre denne pre ženu. Asi pätinu z tohto množstva pritom pri správnej výžive prijmeme zo stravy, najmä polievok, šťavnatej zeleniny a ovocia, hovorí lekárka.

 

Ideálna je čistá voda

Ako v každom veku, aj v starobe je najideálnejšou tekutinou pre telo čistá pramenitá voda bez bubliniek, na každodennú konzumáciu nižšie mineralizovaná. Seniori okrem toho zvyčajne potrebujú dopĺňať niektoré minerály, najmä vápnik, zinok, železo, či horčík. Popri doplnkoch výživy je možné tieto prvky získavať aj z vhodne zvolenej pramenitej vody.

 

Pre citlivé telo seniora je rovnako ako pre dieťa najväčšou istotou dojčenská voda. Známa Lucka je napríklad s celkovým obsahom rozpustených látok 365 mg/l ohľaduplná ku vekom menej výkonným obličkám, no zároveň dodáva staršiemu organizmu dôležité minerály v ľahko spracovateľnej forme i množstve. Navyše má priamo na obale odmerku, ktorá umožní dostatočný príjem tekutín aj opticky sledovať.

 

„Optimálne je príjem tekutín počas dňa rovnomerne rozložiť, skôr do menších dávok a častejšie. Príjem veľkého množstva tekutín naraz – a to aj v prípade, ak takto chceme vykompenzovať predošlý „výpadok“ – by mohol byť pre orgány staršieho človeka nebezpečne zaťažujúci. Odporúčam piť trochu viac ráno a dopoludňajších hodinách, kedy sa organizmus najviac očisťuje, na noc príjem tekutín zase mierne obmedziť,“


radí na záver MUDr. Beňová.