Témy súvisiace so zdravým životným štýlom, pitným režimom, starostlivosťou o deti zapĺňajú stránky našich médií neustále. Hoci väčšina z nás nežije podľa týchto návodov, nič nám nebráni čítať ich stále dokola. Povedať stokrát povedané inak, objavovať nové informácie, konfrontovať odborníkov, prinášať pikantérie... a o to sa tu snažíme my.

Utopte únavu v pohári vody

Rok ešte len začína, no vy už máte pocit, že vám dochádzajú sily? Nie ste sami! Nevľúdne a premenlivé počasie signalizujúce koniec zimy a blížiacu sa jar na nás pôsobí prirodzene utlmujúco. Predčasnú „jarnú únavu“ si však môžete privodiť aj nevhodným stravovaním či nesprávnym pitným režimom. Zapracujte na životospráve a získajte späť životnú energiu!

Pozor na výkyvy cukru

Jednou z najčastejších príčin pocitu únavy bývajú, paradoxne, potraviny dodávajúce „rýchlu energiu“. Jedlá s vysokým glykemickým indexom totiž síce vystrelia cukor vo vašej krvi do výšin, no telo tým prinútia rovnako rýchlo uvoľniť inzulín, ktorý jeho hladinu opäť dramaticky zníži. Chvíľkové nabudenie tak vyfučí ako balón a vám ostáva len vyčerpanie spojené s ďalšou chuťou na sladké. Sústreďte sa preto radšej na „pomalšie“ a zdravšie potraviny ako mäso, mliečne výrobky, orechy, vajíčka a samozrejme množstvo ovocia, zeleniny a vlákniny. Namiesto energetickej horskej dráhy „raz-hore-raz-dole“ vás vzpružia postupným a rovnomerným prísunom síl.

Optimálny pitný režim

Aby vaše telo dokázalo fyzicky, ale aj psychicky fungovať na maximálny výkon, potrebuje po celý deň predovšetkým dostatok tekutého paliva – vody. „Únava je skutočne často dôsledkom chronickej dehydratácie. Veľa však závisí nielen od množstva vypitých tekutín, ale aj ich druhu a rozdelenia pitného režimu počas dňa,“ hovorí MUDr. Eva Beňová. Odborníčka preto radí prispôsobiť sa rytmu vášho tela:

  • Začnite hneď ráno na lôžku. Dajte si pohár vody bezprostredne po zobudení a znova po prvej rannej návšteve toalety. Umožníte tak telu naštartovať všetky dôležité procesy, doplniť tekutiny spotrebované v noci a „odplaviť“ toxíny.
  • Počas dňa by mal priemerný človek vypiť asi 8 pohárov vody. Nečakajte na smäd, pite po troche a často. Rovnomerný prísun vody zabezpečí hydratáciu a vitalitu po celý deň.
  • Pre dobré trávenie pite naposledy pol hodinu pred väčšími jedlami a potom až hodinu po nich.
  • Ak máte tendenciu budiť sa v noci kvôli WC, pite naposledy asi dve hodiny pred spaním a navštívte toaletu tesne pred cestou do postele.

Vedeli ste, že...?

V Japonsku je bežné piť vodu každé ráno nalačno, hneď po prebudení sa? Vedecké výskumy dávno potvrdili blahodarný vplyv tohto zvyku a tvrdia, že je účinnou prevenciou problémov od chronickej únavy a bolestí hlavy, až po zažívacie komplikácie, artritídu, urologické problémy a dokonca zápaly či onkologické problémy.

Energiu vám vie dodať čistá pramenitá voda? Na rozdiel od kávy, koly či iných nealko nápojov totiž neobsahuje cukor, farbivá ani žiadne iné látky, ktorých odbúravanie organizmus zaťažuje a oberá vás nielen o vodu samotnú, ale aj o energiu. „Na každodennú konzumáciu si zvoľte pramenitú vodu s celkovým obsahom rozpustených látok do 500 mg/l,“ radí lekárka. Tomuto limitu vyhovujú napríklad dojčenské vody - najznámejšia Lucka uvádza 379 mg/l, okrem toho aj priaznivý pomer vápnika s horčíkom a mierne zásadité pH, ktoré telu pomáha udržiavať vnútornú rovnováhu. Kvalitnú vodu pritom nemusíte hľadať len v dojčenských fľašiach, konkrétne Lucka plní z rovnakého zdroja aj svoje pramenité vody pre dospelých.

Správnou hydratáciou organizmu a vyhýbaním sa vysoko glykemickým potravinám budete nielen vitálnejší, ale spomalíte aj starnutie? Pridajte vášnivý bozk s milovanou osobou a omladnete hneď trikrát! Bozkávanie totiž podľa vedcov okysličuje organizmus a pri francúzskom bozku precvičíte až 38 svalov tváre a lepšie prekrvíte pokožku. Tak do toho, jar je predsa aj časom lásky :)