Témy súvisiace so zdravým životným štýlom, pitným režimom, starostlivosťou o deti zapĺňajú stránky našich médií neustále. Hoci väčšina z nás nežije podľa týchto návodov, nič nám nebráni čítať ich stále dokola. Povedať stokrát povedané inak, objavovať nové informácie, konfrontovať odborníkov, prinášať pikantérie... a o to sa tu snažíme my.

Pripite si  NA ZDRAVIE ČISTOU VODOU!

Svetový deň vody oslavujeme 22. marca!

 

Viete, že najnovším svetovým trendom je dávať si schôdzku v bare pri poháriku dobrej pramenitej vody a nosiť balenú vodu pri sebe? Tejto móde podlieha už väčšina Slovákov...

 

"Predávame nielen vodu, ale celú kultúru vody!" Hlásajú špeciálne obchody v Japonsku a Taliansku, ktoré mávajú vo svojom sortimente až 120 druhov značkových balených vôd. Špičkové reštaurácie a hotely po celom svete ponúkajú vysoko kvalitné minerálne vody v samostatnom luxusnom "water menu". Niet sa prečo čudovať. Pramenitá alebo Minerálna voda je totiž, rovnako ako víno, vyhľadávaný prírodný produkt. Pri výbere vody hrá úlohu krajina pôvodu, stupeň mineralizácie, chuť, veľkosť bubliniek a, samozrejme, zdroj. Môžete sa rozhodnúť, či budete piť vodu podzemnú, artézsku, podmorskú, ale aj vulkanickú alebo ľadovcovú. Existujú vody, ktorým sa hovorí prémiové a sú v priemere trikrát drahšie ako obyčajné. Super prémiové, známe ako "gourmet waters", sú približne až desaťkrát drahšie. Od obyčajných vôd sa síce veľmi nelíšia, ale mávajú väčšinou exotický pôvod, sprevádza ich úžasný príbeh a majú luxusné dizajnové balenie. Nájdete ich aj v ponuke slovenských hotelov a v reštauráciách vyššej cenovej kategórie. Existuje tiež mnoho typov ochutených vôd, dávajte si však  pozor na obsah cukru a kalórií a vyberajte si tie s prírodnou chuťou, sladené fruktózou.

Voda zvýrazňuje chuť pokrmu

Súvisí to s obsahom rozpustených minerálnych látok. Voda s nízkym obsahom minerálov sa hodí k rybám, s mäsom sa lepšie snúbia tie s vyšším obsahom minerálov. Do úvahy musíme vziať aj sýtenie - zhruba tri štvrtiny úspechu harmónie vody s jedlom totiž závisí od veľkosti bubliniek a ich trvania. Záleží aj na pH vody. Napríklad morské plody a tučné jedlo lepšie ladia s vodami s nižším pH.

Svetový deň vody bol vyhlásený Valným zhromaždením OSN. Od roku 1993 sa pripomína 22. marca každý rok. Témou tohtoročného Svetového dňa vody je "medzinárodná spolupráca". Prístup k čistej vode je základom pre zdravý život. V roku 2030 bude 47% svetovej populácie žiť v oblastiach s nedostatkom vody!

Ako a kedy vodu piť?

Podľa odborníkov by mala voda tvoriť minimálne 90 percent z celkového príjmu tekutín v priebehu dňa. U nás je podľa MUDr. Evy Beňovej pre každodenné pitie najvhodnejšia pramenitá voda, napr. Lucka, ktorá pramení v pohorí Považský Inovec. Hĺbka 250 metrov, v ktorej sa vrt nachádza, poskytuje ideálne podmienky na čerpanie pramenitej vody s jemnou mineralizáciou. Kvôli optimálnemu zloženiu a priesaku hornín sa však čerpá o sto metrov bližšie k povrchu, kde je pomer vápnika a horčíka 2:1 a pH mierne zásadité.

Pravidelná hydratácia organizmu je jednou zo základných podmienok na odstránenie závažných zdravotných problémov. Kvôli nedostatku vody sa z buniek nevylučujú jedovaté látky, bunky predčasne starnú a telo je náchylnejšie k chorobám. Preto sa odporúča piť čistú pramenitú vodu pätnásť minút až pol hodiny pred jedlom. Je to dobré nielen na vyčistenie úst, ale aj na optimálnu hydratáciu. Pohár mierne perlivej alebo neperlivej vody vyplaví väčšinu toxických látok nachádzajúcich sa v organizme, predovšetkým z obličiek, pečene a z čriev a uľahčí trávenie následne skonzumovanej potravy. Navyše zabráni pocitom smädu vo chvíli, keď je žalúdok zamestnaný trávením. Ak musíte, pri jedle popíjajte len malé dúšky. Tým sa vyhnete disharmónii, ktorú vyvoláva zapíjanie jedla väčším množstvom tekutín. Pozor tiež na teplotu vody. Voda s ľadom sa počas jedenia môže stať obzvlášť problematickou – najmä pre tých, ktorí trpia problémami s trávením, plynatosťou či opuchmi. Nielenže spôsobuje spomalenie tráviaceho procesu, ale u citlivejších jedincov môže vyvolať kŕče. Najväčšie množstvo tekutín by ste mali prijímať predpoludním, časť popopoludní, kedy lymfa vynáša z tela škodlivé látky – dôležité je však piť pravidelne počas celého dňa v malých dúškoch. Pred spaním si dajte pohár vody. Je to vraj najlepšia prevencia proti krvácaniu do mozgu a srdcovému infarktu, ku ktorým často dochádza práve počas spánku.

Liečivá voda len na liečenie, nie na bežné pitie

Z liečivých prameňov pochádzajú vody typické napríklad zvýšeným množstvom sulfátov a vápnika alebo bohaté na jód, na veľké množstvo soli a niektoré stopové prvky, či s vysokým obsahom hydrogén uhličitanov a alkalických zemín (vápnika, horčíka, chloridov a sodných iónov). Podľa množstva minerálnych látok a prvkov majú liečebné účinky na rôzne ochorenia a o ich konzumácii by sme sa mali poradiť so svojim lekárom.

Slovensko – vodná veľmoc

Na Slovensku máme okolo 1 700 prameňov, takže si každý môže vybrať vodu, ktorá mu chutí a   navyše nie je dezinfikovaná chlórom. Rozdiely sú však aj medzi samotnými balenými vodami, pretože každý zdroj, z ktorého voda pochádza, má jedinečné zloženie minerálnych látok a stopových prvkov. Do fliaš sa plní niekoľko druhov vôd, ktoré sa odlišujú svojím zložením, účinkom alebo chuťou. Rozčleňujeme ich na prírodné: minerálne, liečivé, pramenité a dojčenské vody.


zdroj: copijeme.sk

Ako sa vyznať v balených vodách?

1. veľmi slabo mineralizované s obsahom rozpustených pevných látok do 50 mg/l   (Nehodia sa na  každodenné pitie kvôli riziku narušenia minerálneho i vodného metabolizmu.)

2. slabo mineralizované s obsahom rozpustených pevných látok 50-500 mg/l    (Hodia sa na bežné pitie, pokiaľ nie sú umelo sýtené oxidom uhličitým.)

3. stredne mineralizované s obsahom rozpustených pevných látok 500-1 500 mg/l   (Prijaté množstvo by nemalo presiahnuť 0,5 l za deň.)

4. silno mineralizované s obsahom rozpustených pevných látok 1 500 mg/l až 5 g/l  (Môžu sa piť len výnimočne.)

5. veľmi silno mineralizované s obsahom rozpustených pevných látok nad 5 g/l  (Užívajú sa len pri terapeutických procedúrach alebo na spestrenie jedálnička vo veľmi malom množstve.)