Témy súvisiace so zdravým životným štýlom, pitným režimom, starostlivosťou o deti zapĺňajú stránky našich médií neustále. Hoci väčšina z nás nežije podľa týchto návodov, nič nám nebráni čítať ich stále dokola. Povedať stokrát povedané inak, objavovať nové informácie, konfrontovať odborníkov, prinášať pikantérie... a o to sa tu snažíme my.

Aj v chladných dňoch treba piť.

Nenechajte sa oklamať tým, že na jeseň a v zime vás prirodzene akosi menej smädí. Podľa odporúčaní odborníkov by mal priemerne pohybovo aktívny dospelý muž aj v chladnom počasí prijať asi 2,5 litra tekutín denne, žena približne 2 litre. Ako však nájsť tekutinu, ktorá vaše telo najlepšie vzpruží a udrží zdravé?

Pri optimálnom zložení jedálneho lístka asi jednu pätinu dennej potreby tekutín pokryjeme zo stravy, najmä polievok, šťavnatého ovocia a zeleniny, prípadne čajov. Pre dospelého človeka sa odporúča neprekročiť dávku 2-3 šálok denne, pre dieťa maximálne 1 šálku denne. 

Samotný pitný režim je potom ideálne postaviť na čistej pramenitej vode bez bubliniek, ktorá je pre telo tou najprirodzenejšou tekutinou, nezaťažuje ho obsahom umelých látok a pomôže doplniť aj potrebné minerály, 


odporúča MUDr. Beňová.

Nie je voda ako voda.

Aj pri na prvý pohľad takej neutrálnej tekutine akou je čistá voda, je možné a vhodné hľadať pre seba to najlepšie. Voda z vodovodu je napríklad na rozdiel od balenej pramenitej vody chemicky dezinfikovaná a jej presné zloženie väčšina z nás presne nepozná. Pohľad na etikety pramenitých vôd však prezradí, že aj medzi nimi sú v obsahu rôznych látok často nemalé rozdiely. Pri výbere najvhodnejšej vody pre svoj pitný režim si preto všímajte najmä nasledovné údaje:

  • Celkové rozpustené látky„Príliš vysoký obsah minerálov môže telo pri dlhodobej konzumácii neprimerane zaťažovať. Pramenité vody s celkovými rozpustenými látkami do 500 mg/l sú však ideálne ako základ každodenného pitného režimu.“, vysvetľuje MUDr. Eva Beňová, lekárka s viac ako 35-ročnou praxou. Pri celkovom obsahu rozpustených látok nad 1000 mg/l hovoríme už o minerálnych vodách, ktoré sú v malých dávkach vhodné, ak potrebujete cielene doplniť minerály napríklad pri ochoreniach. Optimálne mineralizované sú s istotou napríklad dojčenské vody, známa Lucka uvádza 365 mg/l. Dojčenské vody navyše musia spĺňať prísne zákonom stanovené limity, sú preto zárukou najvyššej kvality aj v ostatných kritériách.
  • Vápnik a horčík - Vápnik sa ako jeden z makroelementov nevyhnutných pre život stará o správny rast kostí a zubov, udržuje ich v dobrej kondícii, znižuje krvný tlak. Horčík pomáha pri prevencii srdcových chorôb a cukrovky, je nevyhnutný pre tvorbu kostí, zubov a chrupaviek, tiež pomáha znižovať krvný tlak. Z hľadiska optimálneho vstrebávania je ideálne, ak sa pomer vápnik : horčík vo vode blíži k hodnote 2:1.
  • Sodík - S výnimkou niektorých diagnóz a zvýšeného nároku na prísun solí, napr. u športovcov alebo počas leta, je obsah sodíka vo vode skôr negatívom. Tohto prvku totiž väčšina ľudí v strave prijíma viac ako dostatok a jeho nadbytok môže v tele spôsobiť komplikácie. Všímajte si na obale informáciu o nízkom obsahu sodíka v pramenitej vode.
  • pH - Možno vás to trochu prekvapí, no takmer všetko, čo obvykle pijete, je z hľadiska hodnoty pH kyslé. Práve prekyslenie organizmu je však jednou z najčastejších príčin pocitov nedostatku energie a únavy, či celkovej nerovnováhy v tele. Pomôžte preto svojmu telu opäť nastoliť vnútornú rovnováhu pitím dostatočného množstva čistej pramenitej vody, ktorej pH je mierne zásadité (nad 7,0) alebo aspoň neutrálne. Aj touto informáciou sa výrobcovia na obaloch radi pochvália.