Na svete niet silnejšieho a krajšieho puta než to, ktoré medzi sebou pociťuje matka a jej dieťatko. Sme tu, keď život našich detí začína a každý deň dbáme na to, aby pokračoval plný zdravia, šťastia a radosti. Ponorte sa s Luckou do sveta milujúcich a starostlivých mám!

Strašiak menom detská obezita

Podľa štatistík trpí nadváhou asi 12 % detí, až 8 % dokonca jej vyššou formou – obezitou. Obéznych detí je v rozvinutých krajinách stále viac, predovšetkým kvôli nesprávnym stravovacím návykom osvojeným už v ranom veku. Čo robiť?

Rodičia často sami nechcú vidieť nadváhu svojho dieťaťa a nad malým bacuľkom sa len blahosklonne pousmejú. Plné líčka sú síce roztomilé a „dobrý apetít“ mamičku poteší určite viac ako dieťa odmietajúce jesť, napriek tomu však nesmiete stratiť zdravý úsudok.

Kedy je vaše dieťa obézne?

Pre určenie nadváhy a obezity je aj pri deťoch najdôležitejšia hodnota BMI (body mass index): nad 25 vo všeobecnosti hovoríme o nadváhe, nad 30 o obezite.

Obezita detí je veľmi individuálna záležitosť. Oficiálne sa riadime tabuľkami BMI, ale keďže každé dieťa je iné, lekár vždy situáciu posúdi osobitne,


hovorí skúsená pediatrička MUDr. Eva Beňová.

Prečo je nebezpečná

Detská obezita nie len istou cestou k neskoršiemu vysokému krvnému tlaku a cholesterolu. Dieťa trpiace od raného veku obezitou môže mať v už v desiatich rokoch tepny v takom stave ako 45 ročný dospelý a okrem kardiovaskulárnych problémov obezita prináša aj mnohonásobne zvýšené riziko cukrovky, poruchy spánku či dokonca predčasnú pubertu. Najhoršie je, že až 80 % obéznych detí sa svojho problému nedokáže zbaviť ani v dospelosti. Konať preto treba čo najskôr. Obezita pre dieťa navyše môže mať aj psychické následky, najmä ak sa mu kvôli váhe iné deti vysmievajú.

Čo obezitu u detí spôsobuje

Vyhovárať sa na genetiku je takmer zbytočné – viac ako 95 % prípadov detskej obezity má na svedomí zlá životospráva, teda najmä nesprávne stravovanie a nedostatok pohybu. Tu sú najväčší vinníci:

  • nepravidelný stravovací režim a nárazové jedenie najmä večer
  • častá konzumácia mastných vyprážaných jedál a fastfoodov
  • neprimerane vysoké množstvo živočíšnych bielkovín v strave
  • pravidelná konzumácia sladených nápojov, ako napr. kola a ľadový čaj
  • nedostatočný pitný režim (základom má byť čistá voda)
  • nedostatok pohybovej aktivity a pasívne trávenie voľného času pri TV a počítači
  • časté maškrtenie kalorických „pochúťok“ medzi hlavnými jedlami dňa

Chráňte svoju ratolesť!

  • Dodržujte v stravovaní pravidelný rytmus. Ak deti počas dňa dostanú 3 plnohodnotné jedlá plus desiatu a olovrant, nebudú mať ani nutkanie toľko maškrtiť.
  • Návšteva reštaurácie rýchleho občerstvenia by pre dieťa mala byť výnimočnou udalosťou, nie bežnou súčasťou stravovania.
  • Najmä malé deti vynikajúco reagujú na vizuálne podnety, dajte si preto záležať na vizáži zdravého jedla a dieťa ho určite prijme.
  • Chráňte dieťa pred skrytými prázdnymi kalóriami v sladených nápojoch, džúsoch či koktailoch plných farbív a konzervantov. 1 dcl takéhoto nápoja môže obsahovať aj viac ako 3 kocky cukru!
  • Pitný režim postavte na čistej pramenitej vode, najlepšie dojčenskej, ktorú vďaka nižšiemu obsahu minerálov a optimálnemu pH odporúčajú ako prvú voľbu pre malé i staršie deti aj pediatri.
  • Začnite od seba. Deti sa učia napodobňovaním a prvé tri roky ich života sú kľúčové na vytvorenie správnych stravovacích a pitných návykov. Ukončite doma kultúru nezdravých jedál s presladenými nápojmi – deti odmalička učte, že ovocie, zelenina a čistá  pramenitá voda sú v stravovaní úplný štandard.
  • Televízor a počítač povoľte maximálne na 2 hodiny denne. Radšej dieťa motivujte k aktívnemu tráveniu voľného času prihlásením na športový krúžok, spoločnými vychádzkami a rôznymi aktivitami pod holým nebom.
  • Dbajte, aby dieťa neponocovalo a malo dostatok spánku.   

Pri riešení detskej obezity do úvahy berieme ako a čo dieťa je a pije. Keď ide o malé dieťa, či je dostatočne ohybné, pri staršom koľko sa počas dňa aktívne pohybuje. Ide ale aj o psychiku detí. Z vlastnej praxe mám dokonca skúsenosť s dieťaťom, ktoré sa rozhodlo, že musí matku obraňovať a tým pádom viac jesť, aby bolo silnejšie. Bola to jeho vlastná vôľa a riešenie bolo komplikované. Dôležité však je, aby sa problém riešil v rodine. Rodičia musia spolupracovať a chcieť musí aj dieťa. Objektívne dokázaná obezita sa musí riešiť komplexne, napríklad aj v spolupráci s endokrinológom.


MUDr. Eva Beňová, pediatrička s 35-ročnou praxou

 

 
 

Mohlo by Vás zaujímať

Theme pictureNajčastejšie otázky Čo si mám všímať pri výbere vody pre moje dieťatko? Aký je optimálny pitný režim? Ako spoznám, že sa moje dieťatko potrebuje napiť?

Theme picture Voda pre detiVyrástlo už vaše dieťatko z ružovej dojčenskej vody? Potrebujete šikovnú fľašku do škôlky, školy, či na výlet? Čo poviete na pramenitú vodu v dojčenskej kvalite? 

Theme picture Vyber si vhodnú voduVody s veľmi nízkou mineralizáciou zvyčajne nemajú výraznejšiu chuťovú stopu, príliš vysoký obsah minerálov zas môže telo pri dlhodobej konzumácii neprimerane zaťažovať...

Theme picture Pripite si na zdravieSvetový deň vody oslavujeme 22. marca. Viete, že najnovším svetovým trendom je dávať si schôdzku v bare pri poháriku dobrej pramenitej vody a nosiť balenú vodu pri sebe?