Na svete niet silnejšieho a krajšieho puta než to, ktoré medzi sebou pociťuje matka a jej dieťatko. Sme tu, keď život našich detí začína a každý deň dbáme na to, aby pokračoval plný zdravia, šťastia a radosti. Ponorte sa s Luckou do sveta milujúcich a starostlivých mám!

Pitný režim na cestách

Nezabudnite si na cesty zbaliť fľašu... vody!

Konečne prišiel čas vyraziť na zaslúženú dovolenku, na ktorú ste sa celý rok tešili. V horúcom počasí však môže byť dlhá cesta do vysnívanej letnej destinácie pre vaše telo poriadnou záťažou. Tak, ako pred odchodom určite natankujete plnú nádrž vášmu autu,  nezabúdajte priebežne dopĺňať pohonnú hmotu aj sebe a hlavne svojím deťom. Postačí vám na to fľaša čistej pramenitej vody.

Cesta za prázdninovým relaxom paradoxne najčastejšie začína sériou „veselých“ chvíľ, ktoré poriadne otestujú vaše nervy. Či už vyrážate na poslednú chvíľu, vraciate sa po zabudnuté veci, pasujete sa s množstvom batožiny, alebo musíte vydržať hodiny v rozhorúčenom aute, vaše telo je v strese. Aby ste do cieľa svojej cesty nedorazili úplne vyčerpaní a dehydrovaní, musíte ho preto podporiť častejším dopĺňaním tekutín, ktoré mu pomôžu tento nápor zvládnuť.

Obzvlášť veľkú pozornosť pri cestovaní venujte svojim deťom. Obsah vody v ich organizme je vyšší ako u dospelých a ich telo je citlivejšie na záťaž vyvolanú horúcim počasím. Dehydratáciou sú preto ohrozené oveľa viac, 


varuje MUDr. Eva Beňová, pediatrička s viac ako 35 ročnou praxou.

Na dopĺňanie tekutín pre deti, ale aj dospelých, odporúča čistú pramenitú vodu, najlepšie dojčenskú. Tá je vďaka nízkej mineralizácii a mikrobiologickej čistote pre telo najprirodzenejšia a doplní potrebnú vodu bez toho, aby vás zbytočne zaťažila.

Silno sýtené a ochutené minerálky naopak na dodržiavanie pitného režimu vo všeobecnosti veľmi vhodné nie sú. Bublinky vás síce v lete príjemne osviežia, no skrýva sa v nich oxid uhličitý, ktorého sa vaše telo bude potrebovať opäť zbaviť. To isté platí aj pre farbivá, umelé príchute či konzervanty, ale napríklad aj privysoký obsah minerálnych látok. Na odbúranie ich nadbytku váš organizmus totiž musí vodu opäť spotrebúvať a efekt dopĺňania tekutín si tým pádom sami tak trochu sabotujete.

Predstaviť si to môžete na extrémnom príklade – morskej vode. Ak by ste sa jej napili, telo musí na odbúranie vysokej dávky soli spotrebovať viac čistej vody, než v skutočnosti prijalo. Vy by ste sa teda síce „napili“, no spôsobili by ste si paradoxne dehydratáciu. „Pri výbere pramenitej vody hľadajte na etikete informáciu o celkovom obsahu rozpustených látok,“ odporúča MUDr. Beňová a dodáva: „Na každodenné pitie sú optimálne vody, pri ktorých táto hodnota nepresahuje 500mg/l, vyšší obsah môže byť pre vaše telo už záťažou.“

Okrem obsahu minerálnych látok sa môžete zamerať aj na iné ukazovatele. Dojčenská voda Lucka napríklad priamo na fľaši informuje aj optimálnom jemne zásaditom pH a vyváženom obsahu vápnika a horčíka. Na praktickej pollitrovej fľaši s detským uzáverom navyše môžete vďaka odmerke sledovať aj to, koľko vaše dieťa počas cesty vypilo.

Samostatnou témou je aj pitný režim na dovolenke samotnej. V suchom a horúcom počasí a pri zvýšenej fyzickej záťaži, teda napríklad aj na letnom výlete do hôr, vám fľaša vody nikdy nesmie chýbať. Obzvlášť pozorní by ste mali byť hlavne pri ľahko veternom počasí pri mori alebo na horách. Takéto počasie síce na jednej strane osviežuje, ale zároveň prehlbuje dehydratáciu. Pravidelné dopĺňanie tekutín, hoci aj niekoľkokrát za hodinu, je oveľa vhodnejšie ako nárazové pitie veľkého množstva naraz. V exotických destináciách, kde si kvalitou a nezávadnosťou miestnej vody nie ste istí, je zase výhodou, ak si radšej overenú vodu prinesiete vo fľaši so sebou. Predovšetkým však nezabúdajte piť. Užite si dovolenku!

 

 
 

Mohlo by Vás zaujímať

Theme pictureNajčastejšie otázky Čo si mám všímať pri výbere vody pre moje dieťatko? Aký je optimálny pitný režim? Ako spoznám, že sa moje dieťatko potrebuje napiť?

Theme picture Voda pre detiVyrástlo už vaše dieťatko z ružovej dojčenskej vody? Potrebujete šikovnú fľašku do škôlky, školy, či na výlet? Čo poviete na pramenitú vodu v dojčenskej kvalite? 

Theme picture Vyber si vhodnú voduVody s veľmi nízkou mineralizáciou zvyčajne nemajú výraznejšiu chuťovú stopu, príliš vysoký obsah minerálov zas môže telo pri dlhodobej konzumácii neprimerane zaťažovať...

Theme picture Pripite si na zdravieSvetový deň vody oslavujeme 22. marca. Viete, že najnovším svetovým trendom je dávať si schôdzku v bare pri poháriku dobrej pramenitej vody a nosiť balenú vodu pri sebe?