Strašiak menom alergia

maminka s dietatkom

Odborný konzultant výživovej poradne Lucka Eva Blaho, nutričná poradkyňa

Vyštudovala zdravú výživu a fytoterapiu na prestížnej škole prírodnej medicíny ACNT v Austrálii. Jej životným poslaním je zdravou stravou liečiť, ale predovšetkým predchádzať ochoreniam. Pracuje ako nutričný poradca na klinike, je odborným poradcom pre Jem iné, pomáha a radí maminám, ktoré sa rozhodli ovplyvniť zdravie svoje a svojích deti.
 

Alergia – neustále skloňované slovo na sociálnych sieťach, mamičkovských fórach, v ordináciách aj na ihriskách. Staré generácie si často ťukajú na čelo a pohoršene krútia hlavami, ako to tie dnešné mamy s rizikami alergií preháňajú. Niet sa však mamám prečo čudovať, alergie sa zaradili do rebríčka civilizačných chorôb a zrejme z neho tak skoro nevypadnú. Názory odborníkov i laickej verejnosti sa rôznia. Príliš veľa informácií a rád vás môže skôr zneistieť, ako správne nasmerovať. Dôležité je nájsť zdravú strednú cestu a riadiť sa intuíciou a prípadnými problémami s alergiami v rodine. Vy samy najlepšie viete, ako vaše dieťatko reaguje a čo potrebuje. Lepšie to nevie ani suseda, ani svokra.

lepok

(Bez)LEPKOVÉ OBILNINY

Lepok – áno či nie?

Nie je potrebné lepok vylúčiť zo stravy len pre istotu. Pokiaľ v rodine lepok bez problémov tolerujete, pravdepodobne ho bude tolerovať aj váš potomok. Okrem toho, niektoré štúdie poukazujú na fakt, že odďaľovaním zavádzania lepku sa neznižuje riziko vzniku celiakie, iba sa oddialia prejavy a príznaky alergie. Čiže skôr alebo neskôr na to aj tak prídete.

vyskúšajte Obilniny, ktoré neobsahujú lepok

Ak sa rozhodnete predsa len s lepkom počkať, začnite v prvom roku dieťa zoznamovať s obilninami cez bezlepkové varianty. Dnes je už bežne dostupné pšeno, polenta, pohánka, amarant. Pridať môžete aj ryžu. Ak sa rozhodnete pre lepok už v prvom polroku, tak skúste jemné ovsené vločky, špaldu a po prvom roku pridajte raž.

Mlieko a mliečne výrobky

Kyslomliečne výrobky

Okrem obilnín sú veľmi diskutovanou témou aj mliečne výrobky. Prvé zoznamovanie drobca s mliečnymi výrobkami však odštartujte až po desiatom mesiaci. Stačí postupovať po malých krôčikoch. Začnite acidofilným mliekom alebo bielym jogurtom. Ak chcete jogurt niečím ozvláštniť, nekupujte ochutené jogurty, majú zbytočne veľa cukru. Dieťatko bude spokojné, aj keď mu do bielej nudnej jogurtovej hmoty prihodíte zopár farebných kúskov ovocia alebo domácu výživu bez cukru. Neskôr vyskúšajte kvalitné tvrdé syry, ako napríklad pecorino či parmezán. Po roku môžete zaradiť aj tvaroh.

mlieko

Múúú vs mééé

Ak sa obávate zavádzania kravského mlieka, začnite s výrobkami z kozieho mlieka. Sú vhodnejšie ako z kravského kvôli ľahšej stráviteľnosti mliečnej bielkoviny, zloženiu tukových častíc a nespôsobujú alergiu v takej miere.

Ovocie a zelenina

Hurá na jablko

Prvým typickým ovocím v našich končinách je zvyčajne jablko. Hoci sa tvári nevinne a máte pocit, že je to úplne neškodné a to najideálnejšie, čo môžete dieťaťu dať, môže narobiť poriadnu šarapatu. Dôvodom je vysoký obsah salicylátov, látky, ktorú nájdeme v ďalšich druhoch ovocia, zeleniny, dokonca aj v káve, čaji či víne. Pri precitlivenosti na salicyláty nejde o klasickú okamžitú reakciu na prvé ochutnanie, ale o priveľké množstvo, ktoré sa do vášho drobca dostane. Tolerancia je však rôznorodá, alergia sa môže prejaviť až po veľkom množstve alebo veľmi častom jedení jabĺk. Spozorovať môžete svrbenie, vyrážky, opuchnutie tváre alebo rúk a nôh, sťažené dýchanie, kašeľ či žalúdočné kŕče.

Netreba spanikáriť

Neprepadajte panike, postačí na pár dní z jedálnička jablko úplne vyradiť. Po odznení príznakov siahnite po jabĺčku znova, no zvoľte radšej malé dávky a postupne pridávajte. Keď vaša ratolesť opuchne alebo sa jej na pokožke objavia vyrážky, spoznáte limit tolerancie. Ideálne, ak začnete kupovať odrody Golden a Red delicious, ktoré majú oproti ostatným nižší obsah salicylátov.

Na čo dať pozor

Ovocie a zelenina s vyšším obsahom salicylátov, pri ktorých by ste mali trochu zbystriť pozornosť: marhuľa, čerešňa, hrozno, ananás, slivka, melón, paradajka, broskyňa, paprika, baklažán, brokolica, cuketa, uhorka, špenát, batát.

dietatko

S čím začať?

Z ovocia ako prvé skúšajte jablko, hrušku, broskyňu, slivku, hrozno, banán, záleží na sezóne. Jahody a ananás zaraďte do jedálnička až po prvých narodeninách, neskôr pridajte aj citrusy.

Pri zelenine môžete začať mrkvou, potom pridať zemiak, batát, petržlen, karfiol, cuketu, tekvicu, kaleráb aj pór. Neskôr môžete paletu zeleniny rozšíriť aj o ďalšie nové chute. Opatrne však so špenátom a cviklou pre vyšší obsah kyseliny šťaveľovej, ako aj so zeleninou, ktorá zvyčajne nafukuje, tam sa vyvarujte prílišnému kombinovaniu druhov ako brokolica, karfiol, kaleráb, kel či zelené fazuľky. 

Hlavne pokoj

Samozrejme, alergia sa nemusí prejaviť vôbec. Netreba sa obávať ponúkať dieťatku nové chute a štruktúry, ktoré rôzne druhy potravín skrývajú. Postačí, keď jedným očkom budete sledovať, čo na to hovorí nielen samotné dieťa, ale aj jeho organizmus.